tisdag, december 24, 2013

Gott Midvinterblot & Gott nytt år


5 kommentarer:

Anonym sa...

Detsamma Robsten, och jag hoppas du hänger i med bloggandet även nästa år.

Själv sitter jag här och jobbar. Resten av världen har inte riktigt förstått att det är den 24:e december som gäller. Nåja, klockorna ringer väl för juldagen vad det lider - som det heter i visan.

Mats sa...

En jättefin målning som jag tycker ger rätt stämning. Midvinterblotet är bland det mest nordiska som vi har, passar liksom inte bland andra länder eftersom det handlar om nordiska skiftningar i naturen. En gång i tiden upptäckte nordborna att julgranen var opåverkad av vintern, den var fortsatt levande och grön. Man tog då in en gran och offrade till den kraft som granen hade genom att hänga guld, silver och vackra föremål i granen och ibland även godsaker och mat.

Granen påverkade luften inomhus och ökade människornas immunförsvar, på den här tiden var det inte självklart att överleva vintern. Idag är granen i plast och vi är översköljda med flera influensor och vinterkräksjuka.

Mats sa...

Kent Ekeroth hotad av muslim. Imamer i Sverige reagerar som vanligt; ser det som en enskild "församlingsmedlem" och struntar i det, det har ju inget med dom att göra (undra varför det är så mycket krig i mellanöstern). Muslimen ges chansen att förklara sitt agerande. Självklart väljer han att inte tona ner det hela utan står istället på sig och säger att han fortfarande vill döda Kent Ekeroth. Några försöker försvara islam (eller vad dom nu vill för nåt) och vill sopa det hela under mattan. Om inte det går så agerar de talespersoner för någon önskeversion av islam och pratar om moderata muslimer. Att dom skulle ge dessa moderata muslimer utrymme att yttra sig kunde ju vara smart, men det kommer aldrig att hända. Kanske känns som en snabbare lösning att lägga energin på att blåsa upp en bild av islam som inte är verklig och som därmed är svår att försvara i ett relativt öppet samhälle?

Det finns en stor gråzon av muslimer som inte vet om dom är hotade i Sverige eller inte. Det förljugna försvaret av islam i Sverige förstärker naturligtvis bilden av att de måste försvara sig mot något diffust hot.

Jag tycker illa om islam, både läran och utövarna. Det betyder inte att jag har problem med med muslimer, det är dom som försvarar islam som stör mig mest. Jag kan diskutera med djupt troende muslimer och imamer, däremot känns det som att jag är på väg att få hjärnblödning när jag hör såna som Jonas Gardell, Hjärpe och Antje. Det är egentligen islams försvarare som behöver bli mer moderata och inte muslimerna och deras imamer. Försvararna av islam har uttryckt mer hot mot SD och andra islamkritiker än vad muslimer i Sverige har gjort.

Anonym sa...

Om det växer dåligt i år, är det barbariet eller vår gode Karl vi ska börja snegla på?

Robsten sa...

Barbariet självklart.